NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
وُهَيْبٌ
حَدَّثَنَا
عَمْرُو بْنُ
يَحْيَى عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
أَبِي
سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ
قَالَ نَهَى
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ صِيَامِ
يَوْمَيْنِ
يَوْمِ
الْفِطْرِ
وَيَوْمِ
الْأَضْحَى
وَعَنْ
لِبْسَتَيْنِ
الصَّمَّاءِ
وَأَنْ
يَحْتَبِيَ
الرَّجُلُ فِي
الثَّوْبِ
الْوَاحِدِ
وَعَنْ
الصَّلَاةِ
فِي
سَاعَتَيْنِ
بَعْدَ
الصُّبْحِ
وَبَعْدَ
الْعَصْرِ
Ebû Said el-Hudrî
(r.a.)'den; demiştir ki;
Rasûlullah (s.a.v.) iki
günün orucundan men'etmiştir: (Bunlar) ramazan ve kurban bayramı günleridir.
İki türlü giyinişten men'etmiştir: (Bunlar) tek bir kumaşa bürünerek (ellerini
çıkaracağı bir açıklık bırakmamak) ve tek elbise içerisinde dizleri dikerek
oturmaktır. İki vakitteki namazdan da men'etmiştir: (Bunlar da) sabahtan ve
ikindiden sonradır.
İzah:
Buhari, savm; Müslim,
sıyâm; Tirmizî, savm; İbn Mâce, siyam; Darimî, savm
Hadisin Müslim ve
Tirmizî'deki rivayetlerinde sadece ramazan ve kurban bayramı günlerindeki oruca
ait nehy yer almaktadır. Giyinme konusu ve nehyedilen namaz vakitleri ile
ilgili bölüme temas edilmemektedir.
Tirmizî hadis için
"hasen-sahihtir. Ehl-i ilim katında amel buna göredir" der.
Ebû Said el-Hudrî
(r.a.) orucun yanı sıra Rasûlullah'ın iki türlü giyiniş ve iki vakitteki
namazdan da men'ettiğini bildirmiştir. Bu giyiniş şekilleri şunlardır:
1. es-Sammâ: Bu terimin
izahı iki türlü yapılmaktadır:
a. Tercemeye geçtiğimiz
şekilde çarşaf gibi büyükçe bir kumaş parçasına bürünmek ve kolların dışarıya
çıkarılması için bir delik bırakmamak. Bu şekildeki bir örtünmede ellerin
çıkartılması icabettiği zaman eteklerin toplanması gerekir. Bu da avret mahallerinin
açılmasına sebeb olur. Onun için Hz. Peygamber bu giyiniş tarzından
men'etmiştir.
b. Tek bir kumaşa
bürünüp bir ucunu omuzlardan birisi üzerine atmak, bu şekildeki bir örtünme de
avret mahallinin açılmasına sebeb ölür.
2. el-İhtibâ: Aslında
bu terim, bir örtünme şekli karşılığı değil, oturuş biçimi karşılığı
kullanılır. Şekli şöyledir: Kişi kalçaları üzerine oturur, dizlerini diker ve
bir bez veya iple dizlerini beline bağlar. Hz. Peygamber bir kimsenin üzerinde
tek bir entari veya peştemal gibi bir elbise varken ihtibayı men'etmiştir.
Çünkü bu da avret mahallerinin görülmesine sebeb olur.
Bu izahlardan
anladığımıza göre, Rasûlullah (s.a.v.) bir müslümam avret yerinin görünmesine
sebeb olacak şekilde giyinmekten men'etmiştir. Dolayısıyla avret yerlerinin
görünmesine sebeb olacak her türlü giyiniş bu yasağın hükmüne girer.
Hadiste geçtiği üzere
Hz. Peygamberin men'ettiği şeylerden birisi de sabah ve ikindi namazlarından
sonra nafile namazı kılmaktır. Bu konu kitabü's-Salat'da geçmiştir.